fbpx

5 anledningar att skicka pressmeddelanden

Ett bra pressmeddelande kan leda till en fördjupad artikel

Alla organisationer kan tjäna på att skicka pressmeddelanden som en del i sitt marknadsförings- och kommunikationsarbete. Det som krävs är att du har en nyhet. Ett intressant pressmeddelande, med en riktigt bra nyhet, leder ofta till publicitet och har du lyckats riktigt väl blir du kontaktad av en redaktion för ett fördjupat reportage.

Därför ska du skicka pressmeddelanden

Här nedan får du 5 anledningar, utan inbördes ordning, till varför du ska skicka pressmeddelanden om händelser som sker i eller berör din organisation. Here we go!

  1. Det visar att ditt företag är aktivt och på tå
  2. Du har en chans att nå nya människor och målgrupper
  3. Du kan vara proaktiv och vara den första som berättar nyheten istället för att någon annan får stå i rampljuset för det nyheten berör
  4. Du får möjlighet att berätta ”din story”
  5. Det är ett smart sätt att förekomma ryktesspridning

Okej, nu vet du varför du ska skicka pressmeddelanden och här får du veta hur du avgör vad som är en nyhet. Då är nästa steg att skriva pressmeddelandet. Lycka till!

>> Vill du ha hjälp med att skriva pressmeddelanden eller funderar du på hur du kan arbeta med PR (public relations) i din organisation? Låt oss ta en kaffe och prata om saken 🙂

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring strategisk kommunikation och varumärkesutveckling. 

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och jobbar som kommunikationsstrateg.

Förutom bloggen har jag också ett e-brevet Kommunikationskarameller som landar i din inkorg någon gång i månaden.

Fler inlägg från bloggen