Det händer (allt mer sällan) att jag träffar på potentiella kunder som vill ha en logotyp som inte får kosta mer än några tusenlappar. Ofta med motiveringen ”det är ju bara en logotyp”. I det här inlägget berättar jag hur jag ser på logotyper, processen att ta fram en logotyp och varför jag tycker att en logotyp är mer än ”bara en logotyp”.
Logotypen är ditt företags ansikte
Jag brukar jämföra ett företags logotyp med en människas ansikte. Det är till stor del med hjälp av logotypen andra människor ska känna igen ditt företag. Din logotyp kommer så småningom bli en typ av garant för ditt företag, när människor ser din logotyp kommer de veta vem det är som vill säga dem något och den kommer också att aktivera känslor hos dem. Och visst kan man slänga ihop en logo på en kvart som kan bli företagets ansikte utåt, och bara kosta några tusen. Men, man kan också göra en logotyp med eftertänksamhet som har potential att bli något riktigt värdefullt för dig och ditt företag.
Processen att ta fram en logotyp
Lära känna ditt företag
Det första steget jag tar i processen att ta fram en logotyp är att lära känna dig och din business och på så sätt kartlägga dina behov. Helt enkelt för att jag vill kunna fånga ditt varumärke på bästa sätt, i din logotyp. Detta kan ta allt ifrån några timmar till flera timmar beroende på hur stort ditt företag är, vilka marknader ni verkar inom och vilka kunder ni vänder er till. Det spelar också roll om ni sedan innan har en varumärkesplattform på plats eller inte. Om ni inte har det brukar det oftast krävas mer jobb att få fatt i det som blir kärnan i logotypen.
Research
Efter att jag lärt känna ditt företag gör jag en research av branschen du verkar inom och marknaden du konkurrerar på. Hur ser andras logotyper ut? Vad är redan gjort? Hur kan vi särskilja er logotyp från de som redan finns? Vad tror vi kan gå hem hos målgruppen?
I den här fasen tar jag också reda på om det finns det några specifika användningsområden av logotypen som vi behöver tänka på när vi tar fram den. Kanske behövs det också flera varianter av logotypen.
Skissarbete
Nästa steg är att gå till skissbordet. Jag tar ner alla de idéer som kommit till mig under de tidigare faserna och testar vad som kan fungera och inte. Det ligger mycket arbete bakom en logotyp som du som kund sällan ser. Mycket av det arbetet pågår i mitt huvud. Jag brukar kalla det för att marinera, låta all input marineras och bearbetas innan det kan komma ner något på skisser.
Efter att ha testat mina skisser bestämmer jag mig för vilka jag ska jobba vidare med. Jag provar dem i stort och litet format, med olika färger och för olika ändamål. Därefter bestämmer jag mig för vilka jag ska visa dig som kund.
Presentation
När jag känner mig färdig för en första presentation kommer du att få ett dokument där jag visar och beskriver tankarna bakom logotypen. Jag visar den eller de (om jag väljer att skicka dig flera) i olika utförande och oftast också hur logotypen/erna kan se ut när den/de används på olika saker, med hjälp av mockups.
Korrektur
När du har tagit del av och låtit min presentation sjunka in är det dags för dig att återkomma med eventuella synpunkter, ett så kallat korrektur. För att korrekturet ska bli så bra som möjligt och för att vi ska använda tiden effektivt kommer du att få ett antal frågor att gå igenom i samband med att du svarar på korrekturet. Beroende på hur många korrektur vi har avtalat om går nu logotypen fram och tillbaka mellan oss tills vi bestämmer oss för att vara klara.
Att du får tid att låta logotypen sjunka in och att du hinner känna efter är en viktig del av processen. Det krävs ofta tid att landa, känna efter och låta saker mogna. Springer man förbi den här delen blir slutresultatet oftast inte lika bra. En kund sa till mig en gång: ”För mig blev det tydligt att det är en process och att det är bra att ge det tid så det får växa fram. Det känns så rätt nu när det är klart.”.
Leverans
När vi är överens färdigställer jag logotypen, sparar den i olika filformat och färgställningar samt skriver den slutliga presentationen med tankarna bakom logotypen och levererar allt till dig.
Därför är en logotyp mer än bara en logotyp
Med bakgrund av detta vill jag påstå att en logotyp är mer än bara en logotyp. Det är en viktig del av ditt visuella varumärke som du ska vara rädd om. Jag som formgivare gör också mer än att bara skapa din logotyp. Jag lägger vikt vid att lära känna dig och ditt företag, att göra research av din bransch och marknad och fundera på hur färger, typsnitt, ikoner och illustrationer på bästa sätt kan binda samman din logotyp.
Förhoppningsvis ska din logotyp få följa med dig länge. Så ge den tid och låt den kosta en slant, om det behövs. Det kommer att vara värt det i slutändan. Och kom ihåg att den logotyp som ser ut vara den enklaste faktiskt kan vara den som tagit mest tid och varit klurigast att ta fram.
Behöver du hjälp att ta fram en logotyp? Hör gärna av dig så kan vi se om jag är rätt person för jobbet.
Logotypen på bilden har jag tagit fram för en tjänst till Mattipset i Skara