fbpx

Varför anlita en kommunikationskonsult?

Det händer att jag får frågan ”Men varför ska vi anlita en kommunikationskonsult?” när jag berättar om vad jag arbetar med. Många verkar ha en bild av att en konsult är någon som kommer in och gör ett snabbt jobb, kostar massor av pengar och sen drar. Så jobbar inte jag. Därför vill jag beskriva hur jag ser att en kommunikationskonsult kan hjälpa dig att ta din kommunikation till nästa nivå. Oavsett om du driver ett stort företag eller är en entreprenör med egen verksamhet finns det flera anledningar till varför en kommunikationskonsult kan vara en värdefull resurs för dig.

Få tillgång till expertis och erfarenhet

Kommunikationskonsulter kan vara både generalister och specialister inom sitt område och har ofta djup eller bred kunskap om strategier och taktiker för kommunikation. Genom att anlita en konsult får du tillgång till expertis och erfarenhet som kan hjälpa dig att skapa effektiv och framgångsrik kommunikation. En duktig kommunikationskonsult har även koll på branschtrender och kan hjälpa dig att hålla dig uppdaterad och konkurrenskraftig på marknaden.

Bidrar med objektivitet och perspektiv

En extern kommunikationskonsult kan se ditt företag utifrån och ge en objektiv bedömning av din nuvarande kommunikation. Konsulten kan identifiera styrkor, svagheter och områden som kan förbättras. Att få nya ögon och perspektiv på ditt kommunikationsarbete kan göra stor skillnad för att se möjligheter och hitta lösningar som du kanske inte har tänkt på eller övervägt. Just det här, hur nyttigt det är, får jag ofta höra från de kunder jag arbetar med. De uttrycker att de blivit hemmablinda, inte ser skogen för alla träden och att de får en nytändning när någon utifrån, ofta opåverkad, kommer in i verksamheten.

Kan möjliggöra en mer effektiv resursanvändning

Att anlita en kommunikationskonsult kan vara kostnadseffektivt på lång sikt. Istället för att ha en heltidsanställd inom kommunikation kan du dra nytta av konsultens expertis när det behövs. Eller så kan kommunikationskonsulten komplettera ditt befintliga team med expertis och kunskap som ni saknar men inte heller behöver på heltid. Det ger dig flexibiliteten att anpassa dina resurser efter behov och budget. Dessutom kan en kommunikationskonsult hjälpa dig att spara tid och resurser genom att implementera effektiva strategier, så att ni samtidigt kan underhålla och arbeta med det löpande.

Ger dig tillgång till mer nätverk och kontakter

Kommunikationskonsulter har ofta ett brett nätverk och värdefulla kontakter inom branschen. Genom att anlita en konsult får du tillgång till deras nätverk, vilket kan vara till stor fördel när det gäller att skapa effektiva team för en utvald insats eller för att få tillgång till specialistkompetens. Det händer ofta att jag rekommenderar eller plockar in andra kompetenser i de uppdrag jag arbetar med. En stor fördel för dig som kund är att jag redan har kvalitetssäkrat personens arbetssätt och leveranser.

Hur ser jag på konsultrollen?

För att prata mer specifikt om mig vill jag att du ska veta att alla mina kunder är viktiga för mig. Jag vill hjälpa dig och andra att nå framgång på riktigt och därför är jag intresserad av att lära känna er, er verksamhet och förstå er affär. När jag går in i uppdrag gör jag det med ett genuint engagemang och en vilja att vara med och skapa så bra resultat som möjligt för er. Ibland behöver mina kunder mig i avgränsade projekt andra gånger finns jag med över en lång tid. För mig är det värdefullt att bygga långsiktiga relationer där jag både kan bidra på lång sikt och få vara med och se resultaten.

Vill du prata om vilka möjligheter jag som kommunikationskonsult kan bidra med för din verksamhet? Då är du varmt välkommen att höra av dig!

Referens från en kund jag jobbat långsiktigt med

”Hanna har hjälpt oss att konkretisera och komma i mål med många saker kopplat till vårt varumärke och vår kommunikation. När jag kan gå tillbaka till grundarbetet varje gång jag får nya idéer har jag ett beslutsunderlag som gör att det går fortare att ta beslut och vi behåller tydligheten och den röda tråden. Så här i efterhand ser jag att jag får en annan respons ifrån kunden och jag kan lättare hålla ihop känslan vi vill förmedla i alla delar. Det har varit värdefullt att jobba med Hanna som kunnat se på verksamheten utifrån. Det har varit roligt, nyttigt och produktivt. Jag har fått ut en massa värde konkret, men också extra värde med kluriga frågor gällande kunder, affärsmodell, visioner med mera som är supernyttigt. Livet med Kraft & Balans blev väldigt mycket lättare efter vårt fina samarbete.”

Malin Emilsson, Kraft & Balans

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring strategisk kommunikation och varumärkesutveckling. 

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och jobbar som kommunikationsstrateg.

Förutom bloggen har jag också ett e-brevet Kommunikationskarameller som landar i din inkorg någon gång i månaden.

Fler inlägg från bloggen