fbpx

Karamells kvartalsrapport Q1 2021

Även om jag är en väldigt gul-röd person (om vi pratar den omdiskuterade disc-analysen) i mitt jobb så är jag nog liiite blå också. Jag gillar ordning och reda och att ha koll på saker, lite analytisk sådär. Det är nog därför jag blev sugen på att göra en kvartalsrapport, när jag läste den som Jennifer Sandström gjort för sitt Q1. Känns också som en ganska bra egenskap att ha lite blått i sig när man kör eget, haha. So here we go!

Kvartalet i stort

Jag inledde året med ledighet. En av mina absoluta målsättningar när jag valde att ta klivet som egen på heltid var att kunna vara ledig med barnen på alla deras lov och studiedagar. So far so good! Så året inleddes med jullov. När det väl var dags att dra igång jobbåret 2021 inledde jag med att ge mig själv en hel vecka att bara fokusera på mitt egna företag. Det vill säga inga kunduppdrag, bara fokus på Karamell och sådant som lätt halkar ner på att göra-listan när kunduppdragen pockar på. Det var välbehövligt och riktigt roligt!

Ett av kvartalets större uppdrag var formgivning av en 16-sidig trycksak som nu har seglat ut till landets låg- och mellanstadieskolor. Jag fick så fin feedback på det jobbet att jag blev alldeles generad. Det finns få saker som slår så nöjda kunder och känna att man verkligen lyckats leverera värde! Efteråt fick jag den här fina recensionen 👇

”Vi anlitade Hanna för att ta fram en broschyr främst riktad till skolor. Hanna satte sig direkt in i vårt företag och förstod vilket grafiskt uttryck som passade oss. Hon kom snabbt med förslag på design som kändes rätt för oss och målgruppen. Hanna har stor kompetens, är proffsig, inspirerande och lätt att samarbeta med. Vi tvekar inte det minsta att anlita henne igen.”
Metha Hallgren, E-handel & marknadsföring, Funka Mera Norden AB

Hanna deltog i juryn för grafisk profil tillsammans med tre andra personer.
I mars fick jag återigen äran att delta i juryn för grafisk profil under Ung Företagsamhets digitala mässa E-week.

Dessutom fick jag in ett annat formgivningsuppdrag som är riktigt riktigt drömmigt. Tyvärr fick det sättas på paus av olika anledningar som beställaren behövde hantera men vi hoppas båda att kunna ta upp det framöver. Är det något man lär sig som egenföretagare är det att allt kan hända 🙃.

Jag har hållit tre föreläsningar; två om visuell identitet och en om varumärke och marknadsföring för nyföretagare. Alltid lika roligt att föreläsa och det blir alltid intressanta funderingar och frågor. Mycket av det kan jag ta med mig till nästa föreläsning för att göra den ännu bättre.

Jag får inte glömma att nämna Anna, Karamells första praktikant! I mitten på februari började Anna sin LIA-period hos mig och vi ska hänga tillsammans till början på maj. Anna är superduktig och lär sig snabbt. Hon har bland annat hjälpt med mig analys av min webbplats, installerat search console (som jag har tänkt att göra i en evighet men inte gjort), lärt sig InDesign och redigerat och texta filmer. Härnäst kommer hon att göra en konkurrentanalys för Karamell och skriva på sin uppsats.

Avstämning mot målen

I december satte jag målen för 2021 indelat i tre kategorier; aktivitetsmål, ekonomiska mål och utvecklingsmål. Ett av målen är redan uppfyllt! Målet var att få in fem nya kunder under året, vilket uppnåddes i mars. Jag har dessutom en ny och nygammal kund (8 år sen sist!) in i april, så det är redan sju nya. Jag funderade på om jag skulle levla upp målet lite men har bestämt mig för att nöja mig. Befintliga kunder ska ju också tas om hand och underhållas.

Jag har också som mål att kompetensutveckla mig genom att gå en noga utvald kurs. Egentligen kompetensutvecklar jag mig själv hela tiden genom bland annat omvärldsbevakning och kortare webkurser, men jag vill också gå en väl utvald kurs som tar mig närmare mina långsiktiga utvecklingsmål. Funderar vidare på vad det ska bli.

I januari skrev vår lokaltidning SkLT om mig och Karamell i deras artikelserie ”Företagare mitt i livet”.

På helåret har jag bestämt mig för att mitt fokus ska vara glädje och balans. Det tycker jag att jag har lyckats med ganska bra. Det har hopat sig vid några tillfällen och när jag analyserar det så kommer jag fram till att det antagligen är oundvikligt, men när man kan se att det är över en kort tid går det oftast bra att hantera det. Jag har verkligen fått in vanan med lunchpromenader – stort gilla på det!

Kvartalet i siffror

I en kvartalsrapport känns det väl också naturligt att prata siffror. Omsättningen ligger på 24,9 % av mitt årsmål så det är jag mycket nöjd med. Kostnaderna ligger ungefär på samma nivå, 26 %. Då vet jag också att några av årets större kostnader, som företagsförsäkringen, kommit under detta kvartal. Resultatet ligger på 24,7 % av årets beräknade. 

Vad har jag lagt min tid på?

Kunduppdrag är det som jag lagt absolut mest tid på, cirka 80 %. De övriga 20 % har jag lagt på Karamell/mig själv där ungefär 30 % av tiden har ägnats åt webben och sociala medier. Dessutom har jag haft sport- & påsklov också! För dig som undrar hur jag klockar min tid så använder jag verktyget Clockify och för mig räcker gratisversionen gott och väl.

Vad händer framåt?

Summerat så känns det som en väldigt bra start på året! Blickar jag framåt så känns det också bra. Jag har flera intressanta uppdragsdiskussioner igång inför hösten och våren innehåller fortsatt roliga uppdrag samtidigt som det finns utrymme att njuta av lite extra ledighet med en del helgdagar framöver. En blandning helt i min smak! 🤩

Under Q2 har jag som mål att kunna bocka av ett av mina aktivitetsmål. Det är en aktivitet som jag vill ha igång och som jag vill göra för dig som är kund hos mig, läser min blogg, följer mig i sociala medier eller bara är nyfiken på mitt yrkesområde. Vi får se om jag ror det i hamn!

Nu önskar jag mig sol och värme så att kontoret kan få flytta utomhus lite då och då. Och gärna en lättnad i pandemirestriktioner också…

Har du gjort en kvartalsrapport eller summering av början på ditt 2021? Kommentera gärna och länka till den!

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring strategisk kommunikation och varumärkesutveckling. 

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och jobbar som kommunikationsstrateg.

Förutom bloggen har jag också ett e-brevet Kommunikationskarameller som landar i din inkorg någon gång i månaden.

Fler inlägg från bloggen